TikTok prelomil mlčanie, podniká kroky proti vláde USA. Facebook sa (konečne) chystá zakročiť  proti dezinformátorom. Instagram vymenil vizitky za QR kódy. Twitter predstavil “Quote Tweets” a Pinterest rozširuje svoj AR Try-On program do ďalších krajín. “Stay Safe, Stay Updated” a prečítajte si o šťavnatých novinkách v social media marketingu.

Twitter predstavil novinku “Quote Tweets”

Twitter predstavuje novinku, ktorá uľahčí a skvalitní interakciu medzi užívateľmi. Po nedávnom predstavení dvoch samostatných zoznamov pod príspevkami – “Retweets” a “Retweets with Comments” – Twitter prehodnotil prvotnú funkcionalitu a pristúpil k ich zjednodušeniu. Riešením je spoločný zoznam Quote Tweets, v ktorom okrem štandardného čísla počtu retweetov uvidíme aj zoznam všetkých retweetov s obsahom užívateľských komentárov, resp. “citátov”.sd

Obsah retweetov, resp. citátov, môžu odteraz vidieť všetci užívatelia navzájom, čo už vedie aj k istej spoločenskej zodpovednosti. V takom prípade stojí za zmienku aj ďalšia novinka – funkcia kontroly odpovedí – ktorou Twitter užívateľom umožnil spravovať zoznamy ľudí, ktorí môžu reagovať na publikovaný tweet.

LinkedIn pritvrdil v boji proti nevhodnému obsahu

V USA sa už “zvolebnieva” a sociálne siete, vnímajúc vlastnú spoločenskú zodpovednosť, sa snažia predísť šíreniu dezinformácií a nevhodného obsahu. Príkladom ide aj LinkedIn, ktorý spojil svoje sily s materskou spoločnosťou Microsoft a do boja s nevhodným obsahom zapojili aj AI a strojové učenie, tzv. LinkedIn Fairness Toolkit (LiFT). Spoločnosť však berie na vedomie zvýšenú transparentnosť a v prípade neopodstatneného zásahu voči užívateľom budú mať títo užívatelia možnosť sa odvolať.

LinkedIn je dlhodobo vnímaný ako dôveryhodná, profesionálna sociálna sieť, oslovujúca profesionálnu komunitu užívateľov. Aktualizácia vnútornej politiky a jeho boj proti nevhodnému obsahu je prirodzenou reakciou na súčasný stav online prostredia. Spoločnosť dokonca nedávno uviedla aj nový proces zisťovania nevhodných správ v InMail, aby tak predišla obťažovaniu jej užívateľov “spamermi” alebo podvodníkmi.

Facebook sa chystá zakročiť proti falošným účtom a šíreniu dezinformácií

Vyzerá to tak, že už aj Facebook, po nátlaku spoločnosti, pristupuje k opatreniam, ktorými by mal zakročiť proti falošným účtom a šíreniu dezinformácií. Návrh nového systému TIES (Temporal Interaction EmbeddingS) by mal zlepšiť detekciu a “elimináciu” zlých aktérov komunikácie z platformy len na základe interakcie.

Podľa Facebooku je pochopenie kauzality medzi interakciami, profilmi, príspevkami, stránkami a skupinami dezinformátorov kľúčové. Vysvetľuje, že spôsob, ako sa falošné účty v prostredí platformy správajú, sa v značnej miere líši od správania bežných účtov. Všeobecne platí, že nenávistné príspevky generujú iný typ engagementu, a práve na ten sa pri posudzovaní podozrivého obsahu treba zamerať. 

Facebook TIES System – pohľad na šírenie dezinformácii prostredníctvom fake users (žltá farba)

Systém TIES dokázal zo vzorky 2,5 mil. užívateľských profilov odhaliť 80 % bežných profilov a 20% podozrivých alebo falošných profilov. Zo 130-tis. príspevkov označil 10 % za dezinformáciu a na základe interakcií s príspevkom dokázal identifikovať ďalších aktérov negatívnej komunikácie. Nakoľko však bude nový systém pri odhaľovaní dezinformácií a ich šíriteľov účinný aj na Slovensku, a či náhodou nebude komplikovať život aj bežným užívateľom, to ukáže asi až čas.

TikTok sa Trumpom nenechal zastrašiť a podniká legálne kroky proti vláde USA

Doterajšie vyjednávanie prinieslo len dve možné riešenia, ktoré sú vláda USA a Donald Trump ochotní akceptovať: 1) TikTok odíde z amerického trhu; 2) TikTok kúpi nezávislá americká spoločnosť podobného zamerania. Zatiaľ, čo už USA stihla narýchlo usporiadať “verejný tender” o to, kto sa stane novým majiteľom spoločnosti, TikTok podnikal kroky k vydobitiu si lepších podmienok vyjednávania.

Spoločnosti TikTok, ktorá len nedávno v tejto veci prelomila mlčanie, sa zdajú byť obavy zo strany vládnej administratívy neopodstatnené. TikTok už pred rokom aktívne participoval na riešení problému a ponúkal vláde USA konštruktívne riešenie, ktoré by celú záležitosť uzavrelo. Namiesto toho sa však podľa jeho správy stretol s nepochopením a nedostatkom riadneho procesu, v ktorom sa protistrana dostatočne nezaoberala faktami.

Znamená to, že by TikTok predsa len prešiel do protiútoku? Biely dom už v minulosti vyjadril pochybnosti o nezávislosti spoločnosti, ktorá je údajne súčasťou čínskej komunistickej strany. Podozrenie bolo vtedy namierené proti údajnej cenzúre protestov v Honkongu a neopodstatnený zber citlivých užívateľských dát. Dodnes sa pravdivosť týchto obvinení nepotvrdila, čo by mohlo pomôcť aj TikToku v prípade, že by sa rozhodol USA zažalovať.

Instagram vymenil užívateľské “vizitky” za praktickejšie QR kódy

Zdieľanie instagram profilov v “offline” bude o niečo jednoduchšie. Novinkou je možnosť zdieľania profilu prostredníctvom praktickejších QR kódov, ktoré nahradia starú funkcionalitu, tzv. “name tags” alebo vizitky

Instagram QR kódy nahradili „Name Tags“

Funkcionalita, ktorú Instagram spustil ešte v roku 2018, čelila od svojho uvedenia na trh užívateľskej kritike. Problémom vizitiek bolo ich komplikované snímanie, ktoré výhradne vyžadovalo fotoaparát priamo v aplikácii, čo bolo značne obmedzujúce. Napokon si chybu priznal a pripravil “otvorenú” funkcionalitu využívajúcu univerzálne QR kódy.

Facebook plánuje rozšíriť užívateľské nastavenia reklamných preferencií

Facebook pre užívateľov plánuje aktualizovať nastavenia “ad preferences”. Novinka zjednoduší zoznam výberu možností listingu do troch kategórií a poskytne viac informácií o tom, ako sa aplikované zmeny premietnu do bežného prehľadávania na sociálnej sieti.

Spomínaný zoznam “ad preferences” by mal byť rozdelený do 3 kategórií:

  • Inzerenti – poskytne prehľad o konkrétnych inzerentoch a ich reklamách, ktoré sa vám zobrazujú
  • Reklamné témy – zobrazí témy, o ktorých si algoritmus myslí, že vás zaujímajú; zároveň vám umožní sa z týchto tém odhlásiť
  • Dáta – zobrazí všetky údaje o vás, ktoré slúžia na zacielenie reklamy; jednotlivé položky budete môcť zo zoznamu vymazať

Možnosť “ad preferences” prešla prvou výraznou aktualizáciou v januári 2020. V tom čase pribudli len informácie o inzerentoch, zacielení reklamy, zdieľaní údajov a ďalších prostriedkoch tretím stranám. Zdá sa, že Facebook po všetkých svojich debakloch aktívne pracuje na spôsobe, ako užívateľom poskytnúť väčšiu kontrolu nad zobrazovanými reklamami a zdieľanými údajmi.

Facebook pridáva možnosť organizovať platené eventy, zatiaľ len v 20 krajinách

Facebook umožnil značkám, podnikom a influencerom generovať príjem už aj priamo cez spoplatnené online eventy, ako je napríklad live-stream. Priamy spôsob monetizácie by mal prebiehať priamo cez funkcionalitu integrovanej platobnej brány Facebook Pay.

Facebook platené eventy – náhľad | zdroj: SocialMediaToday.com

V praxi to vyzerá tak, že v rozhraní plánovanej online udalosti (eventu) pribudlo tlačidlo “purchase access”, ktorého potvrdením sa užívateľ dostane priamo do rozhrania platobnej brány, v ktorej platbu môže pohodlne zrealizovať. Následne po zaplatení je užívateľovi vygenerovaný prístup k online udalosti v podobe špeciálneho odkazu, cez ktorý sa v deň konania jednoducho pripojí.

Facebook platené eventy – náhľad | zdroj: SocialMediaToday.com

Usporiadať vlastný live-stream, online prednášku, školenie alebo koncert však môžu užívatelia len v 20 krajinách sveta a Slovensko, zatiaľ, medzi tieto krajiny nepatrí. Novinka je však v zahraničí (hlavne počas COVID-19) veľmi populárna, a tak by sa už veľmi čoskoro mohla dostať aj na európsky trh. Počítať však treba s tým, že Facebook si za organizáciu vášho online eventu môže strhnúť až 30 % z každého predaného prístupu.

V TikToku pribudla možnosť uverejniť headline k náhľadu svojho videa

Pomerne “veľká” akutalizácia pribudla aj do TikToku a poteší najmä influencerov, marketing a reklamu. V novom rozhraní editoru by sme pri nahrávaní nového videa mali byť schopní prispôsobiť video cover (náhľad), ale aj vlastný personalizovaný headline (nápis).

https://twitter.com/tiktokcreators/status/1293624092977815552

Novinka je nepochybne správnym krokom k zvyšovaniu užívateľského záujmu o váš obsah, ktorý bojuje o užívateľský záujem. Potvrdzuje to aj TikTok, podľa ktorého je novinka podobná billboardom, ktoré získavajú užívateľskú pozornosť. V prípade, že sú náhľady a nadpisy vo videu správne navrhnuté, môžu na kanál prilákať viac fanúšikov alebo zlepšiť engagement alebo celkové views vašich videí.

Okrem toho, že nové videá s náhľadom a nadpisom vyzerajú oveľa profesionálnejšie, vysoké video views otáčajú algoritmus vo váš prospech, čo vám môže pomôcť hlavne pri zvyšovaní “fan base” na vašom kanáli. Všetko je so všetkým prepojené, a tak pamätajte, že lepšia distribúcia videí vedie aj k lepšiemu dosahu vášho obsahu.

Pinterest rozširuje svoj AR Try-On program a predstavil “Skin Tone Search Qualifier”

Priekopníkovi v AR Try-On sa opäť podarilo užitočnosť svojich e-commerce nástrojov na základe odporúčania produktov. Pinterest rozširuje dostupnosť svojej fičúry “Skin Tone Search Qualifier” na nové krajiny a do svojho AR Try-On programu zahrnul ďalšie značky, ktoré by užívateľom mali priniesť nový spôsob a skúsenosť z online nakupovania.

Novinka je okrem USA dostupná už aj vo Veľkej Británii, Írsku, Kanade, Austrálii a Novom Zélande. “Skin Ton Search Qualifier” je jednoduchý AR vzorkovník, ktorý vám pomôže vybrať odtieň vašej kozmetiky prispôsobený na farebný odtieň vašej pokožky, čím vám ušetrí hodiny času pri hľadaní správneho produktu na internete.

https://twitter.com/Pinterest/status/1293216782581297152

Pinterest svoj nový AR Try-On program s vybranými partnermi predstavil ešte v januári 2020. Cieľom programu je zmeniť súčasné vnímanie online nakupovania a priniesť nový spôsob e-commerce (pomocou AR), ktorý by svojou funkcionalitou minimalizoval rozdiely medzi online a offline nakupovaním

Pinterest AR Try-On (príklad) | zdroj: SocialMediaToday.com

AR Try-On od Pinterestu zatiaľ na Slovensku dostupný nie je, ale ďalšie testovania a rastúca popularita Pinterestu by mohla naznačovať rozšírenie aj do krajín EÚ. Uvítali by ste túto interaktívnu  novinku aj vy?