Mať nápad a premeniť ho na niečo ziskové sú dve veľmi odlišné veci. Mnoho ľudí chce vytvoriť aplikáciu, ale kvôli nedostatku financií sa do toho nepúšťajú. Uvidíte niekedy návratnosť svojej investície? Ako si zarobiť peniaze pomocou aplikácie? Existuje veľa rôznych spôsobov ako speňažiť aplikáciu.

Či už vytvárate novú aplikáciu alebo sa snažíte zarobiť peniaze svojou existujúcou aplikáciou, nižšie si vysvetlíme všetko, čo potrebujete vedieť o speňažovaní aplikácie.

Ako zarobiť peniaze pomocou aplikácie

Všeobecne možno povedať, že stratégie speňažovania aplikácií spadajú do jednej z dvoch kategórií – priame speňaženie a nepriame speňaženie.

Priame speňaženie

Ako už z názvu vyplýva, priame speňaženie sú peniaze generované priamo z vašej aplikácie.

Ak používateľ systému iOS alebo Android zaplatí za stiahnutie aplikácie z obchodu Apple App Store alebo Google Play 1 euro, peniaze pochádzajú priamo z aplikácie. Keď niekto použije vašu aplikáciu elektronického obchodu na nákup niečoho z vašej firmy, predaj prichádza z vašej aplikácie.

Nepriame speňaženie

Nepriame speňaženie nie je také jednoznačné. Vytvorením aplikácie môžete stále zarobiť peniaze, ale tie nebudú generované samotnou aplikáciou.

Najlepším príkladom nepriameho speňaženia je samostatný produkt alebo služba dodávaná s bezplatnou aplikáciou. V tejto situácii je aplikácia sekundárna. Zarábate peniaze bez ohľadu na to, či sa aplikácia uchytí. Vďaka aplikácii bude produkt atraktívnejší pre potenciálnych zákazníkov, pretože to v konečnom dôsledku zlepší dojem používateľa.

5 modelov a stratégií speňaženia aplikácie

Existuje päť rôznych spôsobov, ako si pomocou aplikácie zarobiť peniaze. Vysvetlíme si pri každom modely výhody a nevýhody, ktoré vám pomôžu nájsť najlepší spôsob, ako speňažiť vašu aplikáciu.

  1. Platba za stiahnutie (platená aplikácia)

Účtovanie poplatkov používateľom za stiahnutie aplikácie je jedným z najjednoduchších spôsobov, ako si pomocou aplikácie zarobiť peniaze.

Koľko by ste si teda mali účtovať? Podľa štúdie spoločnosti Statista z roku 2020 stojí väčšina platených aplikácií menej ako 1 euro.

Ako vidno z grafu, väčšina platených aplikácií stojí menej ako 5 eur. Táto konkrétna štúdia použila iba údaje z obchodu Google Play. V Apple App Store bola priemerná cena aplikácii vyššia ale stále to bolo menej ako 5 euro.

Aj keď je platba za stiahnutie priamym modelom speňažovania aplikácií, má svoje nevýhody. Nemôžete očakávať, že získate toľko stiahnuti ako v prípade bezplatnej aplikácie. Niektorí ľudia a hlavne na Slovensku a v Čechách nebudú sťahovať aplikáciu pokiaľ nie je zadarmo. Taktiež je rozdiel medzi iOS a android platformou kde iOS používatelia sú viac ochotní za aplikáciu zaplatiť. 

Každý, kto zaplatí za aplikáciu, bude chcieť vyťažiť zo svojej investície maximum. Ak títo ľudia aplikáciu používajú často, môžete na nich potenciálne zarobiť ešte viac peňazí pomocou ďalších modelov speňaženia aplikácií v tomto článku.

  1. Nákupy v aplikácii (In-App purchases)

Model speňaženia nákupov v aplikácii je možné použiť pre bezplatné aj platené aplikácie. Túto metódu môžete použiť pre fyzické a virtuálne produkty.

Herné aplikácie radi využívajú túto metódu pre virtuálne platidla, vylepšenia, alebo vypnutie reklám. Napríklad používatelia hrajúci mobilnú hernú aplikáciu môžu v tomto zmysle minúť peniaze na odblokovanie nového vozidla, zbrane, mapy alebo zrušiť zobrazovanie platenej reklamy.

Angry Birds alebo Pokemon GO je skvelým príkladom bezplatnej mobilnej aplikácie, ktorá zarába peniaze z nákupov v aplikácii.

Podľa štatistík videohier Pokemon Go vygeneroval tržby viac ako 3 miliardy dolárov ako bezplatná aplikácia. Denne priemerne vygeneruje 4 milióny dolárov.

Tento príjem pochádza z približne jednej miliardy stiahnutí. Ale keďže ľudia neplatia za stiahnutie aplikácie, ako to zarába peniaze? Nákupy v aplikácii. Aplikácia predáva „PokeCoins“. Túto virtuálnu menu je možné použiť na “upgrady” v rámci aplikácie, ktoré zlepšujú herný zážitok.

Ak si zákazník kúpi vo svojej aplikácii tričko, tenisky, knihu, hodinky alebo čokoľvek, čo predávate online, spadá to tiež do tejto kategórie. 

  1. Predplatné

Predplatné je vynikajúcim spôsobom, ako generovať periodické výnosy z aplikácie. Obchod Apple App Store a Google Play vám uľahčujú nastavenie obchodného modelu predplatného pre vašu aplikáciu.

Používateľom stačí, aby sa zaregistrovali na predplatné iba raz, a v pravidelných intervaloch  im budú účtované ďalšie poplatky, kým predplatné ručne nezrušia.

Model predplatného však nemusí byť postavený iba na základe predplatného pomocou Apple App Store alebo Google Play Store. Predplatné môže byť riešene aj vlastnou implementáciou, napr. formou prihlasovacích účtov. Jedným z príkladov je hudobná aplikácia Spotify, ktorá ma niekoľko plánov vrátane bezplatnej verzie.

Aplikáciu si môže ktokoľvek stiahnuť zadarmo a zadarmo počúvať hudbu. Medzi skladbami vás však vyrušia reklamy. Existujú aj určité obmedzenia a nepredvídané udalosti, pokiaľ ide o preskakovanie skladieb, hľadanie skladieb a prehrávanie toho, čo chcete.

Pri všetkých “Freemium” modeloch musíte urobiť bezplatnú verziu dostatočne kvalitnú.

Napríklad, ak by bezplatná verzia Spotify hrala z každej skladby iba jednu minútu, nikto by ju nepoužil. Takže budete mať problém s premenou týchto bezplatných používateľov na platených predplatiteľov.

Jedným zo spôsobov, ako prilákať používateľov na prémiové upgrady, je ponúknuť rozšírené bezplatné skúšobné “plné” verzie”, aby používatelia vedeli o čo prichádzajú. Nebojte sa preto ponúknuť prémiový mesiac zadarmo.

Aplikácia na predplatné sa vo väčšine prípadov fakturuje mesačne. Môžete však tiež nastaviť ročné alebo štvrťročné fakturačné cykly. Je bežné ponúkať lepšiu mesačnú sadzbu pre dlhšie podmienky predplatného alebo jeden mesiac zadarmo, ​​ako je uvedené v príkladoch vyššie.

  1. Reklamy

Reklamy sú mimoriadne populárnou stratégiou speňažovania aplikácií. Týmto spôsobom predávate priestor vo svojej aplikácii reklamám. Väčšina z vás tento model určite pozná a stretla sa s ním viackrát.

Podľa nedávneho prieskumu medzi poprednými svetovými vydavateľmi aplikácií je mobilná reklama najefektívnejšou metódou speňažovania aplikácií. Až 56% výnosov z mobilných aplikácií pochádza z reklám.

Reklama v aplikácií môže mať rôzne formy a veľkosti. Nielenže existujú rôzne typy formátov reklamy (videoreklamy, bannerové reklamy, natívne reklamy, kontextové okná, intersticiálne reklamy atď.), Ale v tejto kategórii existujú aj rôzne modely výnosov:

  • CPC (cost-per-click) – cena za klik
  • CPI (cost-per-install) – cena za inštaláciu
  • CPA (cost-per-action) – cena za akciu
  • CPM (cost-per-mile) – cena za míľu
  • CPV (cost-per-view) – cena za zhliadnutie

Aj keď sú reklamy v aplikácii populárne a ziskové, rozhodne nie sú pre každého. Reklamy niekedy vytvárajú zlý používateľský dojem a v konečnom dôsledku urobia vašu aplikáciu nechcenou. 

  1. Rozšírenie produktu

Rozšírenie produktu spadá do kategórie nepriameho speňaženia, ktoré je vysvetlené v úvode článku. Ukážeme si to na príklade.

Zoberme si softvér Pohoda. Je to účtovný softvér, ktorý používa veľmi veľa podnikateľov. Ide o platený softvér s ročnými servisnými platbami. Ako bonus každý používateľ dostane mobilnú aplikáciu pre iOS a android zadarmo. Samotná aplikácia negeneruje priamo žiadne výnosy. Môžete si zakúpiť Pohodu a aplikáciu nikdy nepoužiť.

Ľudia však milujú aplikácie. Možnosť prístupu k softvéru odkiaľkoľvek s natívnym mobilným zážitkom dodáva produktu hodnotu.

Aplikácia ako rozšírenie produktu tiež pomáha odlíšiť vás od konkurencie. Ak má váš produkt aj aplikáciu a konkurenčný nie, potom máte určitú výhodu a ste lákavejší pre potenciálneho zákazníka.

Ako teda zarábajú bezplatné aplikácie?

Podľa nášho názoru bezplatné aplikácie s plateným modelom zarábajú viac ako platené. Za jedno stiahnutie aplikácie síce môžete získať napr. 10 eur, za bezplatnú aplikáciu ako takú nemáte nič, ale platený obsah v kvalitnej aplikácii vygeneruje niekoľkonásobne viac ako je cena za platenú aplikáciu.

Prevažná väčšina aplikácií v obchodoch Apple App Store a Google Play je na stiahnutie zadarmo, ale aj tak 98% celkových výnosov z aplikácií pochádza z bezplatných aplikácií. 

Stručne povedané aj bezplatná aplikácia môže zarábať.

Ako zvoliť správny model speňaženia pre vašu aplikáciu?

Na túto otázku neexistuje jednoznačná odpoveď. Budete musieť zvážiť výhody a nevýhody jednotlivých modelov, o ktorých sme hovorili vyššie.

Napríklad nákupy v aplikácii sú jasným modelom speňaženia pre aplikáciu e-shopu. Používanie reklám alebo spoplatnenie stiahnutí pre aplikáciu e-shopu určite nebude najlepší nápad. Reklamy môžu odvádzať pozornosť od produktov, ktoré predávate. To, že používatelia platia za možnosť nakupovať produkty prostredníctvom aplikácie, tiež nemá zmysel. V závislosti od typu vašej aplikácie môžete experimentovať s rôznymi modelmi speňaženia. 

Podľa prieskumu uvedeného pri reklamách si môžeme pozrieť, ktorý s popísaných modelov speňaženia mal aké výnosy z celkových výnosov z aplikácií:

  1. Platba za stiahnutie – 2%
  2. Nákupy v aplikácii – 39%
  3. Predplatné – 1%
  4. Reklamy – 56%