Naštartovať kvalitnú kampaň zacielenú na mladých ľudí dnes už nemusí byť náročné. V čase, keď dnešní mileniáli masovo opúšťajú “zastaralé sociálne siete”, mladá sociálna sieť – TikTok – je na vzostupe a ponúka nové možnosti interaktívnej komunikácie, nielen pre bežných užívateľov. Stačí jej len porozumieť a pri realizácii vlastnej stratégie sa nechať inšpirovať úspešnými kampaňami svetových značiek.

Založte si TikTok a staňte sa “cool” značkou

Stále nemáte nainštalovaný TikTok? Najvyšší čas to zmeniť! Najsťahovanejšia a  najpopulárnejšia sociálna sieť len nedávno prekonala nový rekord v počte stiahnutí a denných aktívnych užívateľov. Stáva sa obľúbenou nielen vo svete, ale postupne sa udomácňuje aj na slovenskom a českom trhu. Ak teda hľadáte nové spôsoby, ako sa stať “cool značkou”, alebo plánujete osloviť mladú cieľovú skupinu, začať komunikovať na TikToku môže byť ideálnym riešením.

Ale čo je to ten TikTok? TikTok je zábavná video platforma, resp. sociálna sieť, na ktorej užívatelia publikujú krátke 15-60 s videá. Interface aplikácie obsahuje celý rad integrovaných nástrojov pre úpravu videí a interakciu s užívateľmi, takže jej ovládanie je veľmi jednoduché a intuitívne. TikTok je sociálna sieť zameraná na moderné trendy a je určená mladšiemu, digitálnejšiemu publiku, ktoré hľadá nové spôsoby komunikácie.

Ako začať brandovú komunikáciu na TikToku?

Keďže TikTok je platforma, ktorá sa zameriava skôr na svojich užívateľov a organické šírenie užívateľsky preferovaného obsahu, pre značky a firmy ponúka len základné, resp. štandardné možnosti, ako na nej môžu začať komunikovať.

  1. Vytvorte si vlastný kanál, v rámci ktorého budete komunikovať vlastný kreatívny obsah, reprezentujúci vašu strategickú komunikáciu (klasický profil, na ktorom budete pravidelne “kŕmiť” svojich followerov aj ne-followerov vlastným obsahom)
  2. Využite silu influencerov a známych osobností na TikToku, tzv. “TikTokérov”, ktorí vám pomôžu propagovať produkt, službu alebo kampaň širšiemu publiku alebo cieľovej skupine (klasický influence marketing – túto možnosť dokonca odporúča samotný TikTok).
  3. Využitie možnosti platenej inzercie – aj keď TikTok už v súčasnosti ponúka možnosti pokročilých biznis nástrojov, služba nie je dostupná každému a jej registrácia je podmienená žiadosťou, resp. pozvánkou, ktorú schvaľuje TikTok (osobne vám túto možnosť zatiaľ neodporúčam, keďže dostupnosť a efektivita nástrojov môže byť, vzhľadom na našu krajinu, limitovaná, čo sa napokon odráža aj na minimálnom podiely inzerovaných príspevkov v hlavnom feede TikToku).

Aký obsah na TikToku funguje?

TikTok je plný kreatívneho, inšpiratívneho a zábavného obsahu, ktorý sa často vymyká všetkému, čo ste doteraz na sociálnych sieťach mohli vidieť. Nájdete tu všetko, od toho, čo by sme mohli nazvať “normálnym” alebo “bežným”, cez “uletené” a “šialené”, až po “absurdné”. 

TikTokéri všeobecne radi tancujú, spievajú, alebo sa navzájom “prankujú” a robia všetky tie “awesome things”. Každé video je tak schopné spustiť masívnu lavínu užívateľského záujmu v podobe views, engagementu alebo reakcií – ďalších videí – ktorých zmyslom je čo najlepšie predviesť, napodobniť pôvodné video. 

Práve preto sú na TikTok najpopulárnejším formátom staré-známe “challenges”, výzvy, ku ktorých splneniu sa užívatelia navzájom, organicky, vyzývajú. Pridajte k takým výzvam službu alebo produkt, spojte ju s jedinečným hashtagom, podporte cez influencerov, a voilà, potenciálne fungujúca (virálna) kampaň je na svete! 

Všeobecne platí, že čím kreatívnejší a jednoduchší nápad na reprodukovanie výziev máte, tým úspešnejšiu kampaň môžete zrealizovať. Neveríte? Možno vás presvedčí pár príkladov zo zahraničnej praxe, v rámci ktorej svetové značky, pri komunikácii s mladou cieľovou skupinou, TikTok aktívne využívajú.

#BigMacTikTok challenge od McDonalds

Vôbec prvou kampaňou, ktorá bola na TikToku realizovaná (ešte v jeho začiatkoch), bola #BigMacTikTok od McDonald´s Malaysia. Mechanika súťaže, resp. challenge, bola veľmi jednoduchá a v podstate išlo o čo najlepšie prevedenie, tzv. Big Mac Dance, z originálneho kampaňového videa.

Hlavnou cenou bola výhra 5000 RM (približne 1043,03 €) a množstvo ďalších super cien. Avšak to, čo z tejto kampane urobilo doslova “masovú záležitosť” je fakt, že každé súťažné video bolo víťazným a získalo 1x Big Mac úplne zadarmo.

@gastonpongBigMac的手勢舞可以變出漢堡吃🍔 看看誰贏到大獎!🤣 Try to win prizes worth RM20K from the challenge! ##bigmactiktok♬ #BigMacTikTok Future Bass – McDonald’sMalaysia

Dokopy sa súťažilo v piatich kreatívnych kategóriách: Best Solo, Best Group, Most Creative, The Funniest, Judges Favourite. Súťažný hashtag má v súčasnosti viac ako 14,7 mil. views a obsahuje tisíce užívateľských videí.

#GuacDance, #Boorito a #ChipotleLidFlip challenge od Chipotle

Príkladom kreatívnej brandovej komunikácie na TikToku môžu byť aj úspešné kampane americkej značky rýchleho občerstvenia Chipotle, ktorá tiež pravidelne prispieva vlastným kreatívnym obsahom na svojom profile.

Pri kampani #GuacDance jednoducho využili to, čo na TikTok funguje najlepšie – hudba a tanec. V rámci osláv medzinárodného dňa avokáda si pre užívateľov prichystali challenge, v rámci ktorej mali predviesť tzv. “avokádový tanec” na (virálne známu) skladbu “Guacamole song” od Dr. Jean. V priebehu 6 dní pod súťažným hashtagom pribudlo 430 mil. videí a kampaňový hashtag má v súčasnosti 1 mld. views.

@brentriveraWhen guacamole is free @chipotle when you order online/in-app on July 31st😍 ##GuacDance ##ad♬ The Guacamole Song – Dr. Jean
@lorengrayyou know I ❤️ @Chipotle & 7/31 is national 🥑 day which = FREE GUAC online/in-app! ##guacdance ##ad♬ The Guacamole Song – Dr. Jean

Mierne odlišnú, ale na TikToku veľmi populárnu, mechaniku použili aj pri kampani #Boorito, ktorú realizovali počas populárneho amerického sviatku – Halloween. Úlohou užívateľov tentokrát bolo vo videu (opäť s tematickou hudbou) predviesť svoj halloweensky kostým. Chipotle každé video odmenil burritom, šalátom alebo tacos v hodnote 4 $. Hashtag #Boorito má dnes na TikToku 4 mld. views.

@brittany_broskithe duality of man. On oct 31 u can get a burrito for $4 if u come in costume after 3pm. EAT UP MY BABIES!!! ##Boorito @chipotle ##ad♬ Strange Affair – Ronald Stein
@dreaknowsbest$4 ##Boorito when you go to @chipotle after 3pm in a costume on 10/31? Count me in!!!! ##ad♬ Strange Affair – Ronald Stein
@zachkingMoonwalking with my $4 @chipotle ##Boorito on Halloween. Did I do it right? Comment below ##ad♬ Strange Affair – Ronald Stein

#ChipotleLidFlip, inšpirovaný známou “Bootle Flip Challenge”, je príkladom toho, že aj skutočne jednoduchý nápad dokáže na TikToku vyvolať obrovskú vlnu záujmu. Výzvu priamo podporil aj David Dobrik, ktorého video získalo za krátky čas 6,1 mil. views.

@daviddobrik##ChipotleLidFlip @chipotle ##ad♬ Flip – Future
@gilmhercroesI Love @chipotle 🤩 I challenge you to try the ##chipotlelidflip , can you do it?🤣 ##ad♬ Flip – Future

#MakeMomSmile a #SmileDayChallenge od Colgate

Spestriť oslavy medzinárodného dňa matiek mamičkám na celom svete sa pokúsil Colgate vo svojej kampani #MakeMomSmile. Úlohou výzvy, alebo skôr iniciatívy, bolo natočiť krátke video, v ktorom užívatelia mali prichystať prekvapenie pre svoje maminy. Výsledkom sú skutočne milé, úsmevné videá so silným odkazom, ktoré šikovným spôsobom nadväzujú na brand awareness a filozofiu značky. Hashtag má dnes 3,8 mld. views.

@batshevahaart5 at home mother’s day activities ##MakeMomSmile ##mothersday ##happymothersday ##mothersdayspecial ##familytime ##foodfam ##familyfun ##familyfirst♬ Children Folk Acoustic – BDKSonic
@jfam.ilyHappy Mother’s Day! ##MakeMomSmile ##mothersday ##happymothersday ##momlove ##gotthisforyou♬ Children Folk Acoustic – BDKSonic

O úsmev nebola núdza ani v ďalšej kampani s názvom #SmileDayChallenge, ku ktorej si Colgate pripravil aj špeciálny AR filter, ktorý pozitívnou cestou hodnotil jednotlivé úsmevy užívateľov na TikToku.

@somya_pikachuTake the ##SmileDayChallenge @colgate_palmolive World Smile Day®️ October 4th♬ 128bpm – cg
@awezdarbarTake the ##SmileDayChallenge @colgate_palmolive World Smile Day®️ October 4th♬ 128bpm – cg

#DealDropDance Black Friday vo Walmart

Využiť TikTok pre svoju strategickú marketingovú komunikáciu sa rozhodol aj americký Walmart, ktorý lákal užívateľov na 100 $ darčekové poukážky, ktoré si mohli uplatniť v rámci nákupov Black Friday. Stačilo pritom len nahrať krátke video, ako by vyzeral ich oslavný #DealDropDance, ak by poukážku na nákup získali. Hashtag má na TikToku 4,1 mld. views a do kampane sa zapojila aj známa televízna osobnosť Terry Crews.

@terrycrewsDROP IT LOW LIKE WALMART’S BLACK FRIDAY DEALS. ##walmart ##dealdropdance ##contest ##sponsored Official Rules at https://bit.ly/32HT0vW♬ original sound – terrycrews
@kidrl@walmart Black Friday deals just dropped, and our Christmas list got longer! ##dealdropdance ##contest ##sponsored♬ Water Me – Lizzo
@cameronfromwalmart_Chance to win some 💰 before Black Friday! Show me your best moves to @walmart ##DealDropDance##contest##walmart##sponsored♬ Water Me – Lizzo