Za posledné dni sa článkami prehnala téma o Prieskumníkovi (Explore Feed) a s ňou spojené otázky o tom, čo nás čaká a neminie. Užívateľov to rozdelilo na dva tábory, marketéri sú však zväčša všetci na jednej lodi.

Už sme čítali rôzne filozofické články, o tom či sa Facebook rúti alebo nerúti do záhuby. Pravda je však taká, že odpoveď dopredu nepoznáme. Zavedenie zdvojeného Feedu skôr vnímam ako pokus o predchádzanie “záhube”. Ja som sem dala reálne čísla, ktoré hovoria o tom či našim klientom (a aj nám) táto zmena zavarila alebo len trošku. Plus som sa snažila nehejtovať túto novinku, ale práve naopak. Snažím sa ju pochopiť.

Čo to znamená pre užívateľov

Úspešnosť Facebooku na Slovensku sa oproti rokom 2010 – 2012 so súčasnosťou porovnáva len ťažko. Ľudí na Facebook masovo pritiahla zvedavosť a iný formát sociálnej komunikácie, než na aký boli doposiaľ zvyknutí. Užívatelia primárne navštevovali sociálnu sieť najmä kvôli svojim priateľom a nie kvôli článkom či sponzorovaným príspevkom.

Atraktivita Facebooku okolo roku 2011 prilákala obrovské množstvo nových užívateľov. Znamenalo to veľa ľudí na jednom mieste, ktorí dobrovoľne o sebe prezradili dosť nato, aby sa z toho stal skvelý spôsob pre cielenú reklamu. Odvtedy Newsfeed ponúkal stále viac sponzorovaného obsahu na úkor toho užívateľského. Ľudí to začalo unavovať a je pochopiteľné, ak by časom prešli k inému komunikačnému zdroju. Inak povedané Facebook bol presýtený reklamou.

Nechcem, aby tieto riadky vyzneli ako môj vlastný “hejt” voči sponzorovaným príspevkom. Reklamu na facebooku mám rada a sama sa poteším, ak ma zacieli obsah, ktorý ma zaujíma. No ak je veľa nerelevantného obsahu, tak to vie byť otravné aj pre mňa.

Preto rozdelenie Feedu na Newsfeed a Explore Feed vnímam ako návrat “užívateľskosti”.  Idea je to pekná, ale len za ideálnych podmienok. Tak, ako sa o tom písalo ešte pred spustením. Facebook v Newsfeede zobrazí príspevky od priateľov a sponzorované príspevky. Explore Feed zobrazí obsah tvorený stránkami, ktoré sledujeme a zopár navrhovaných. Takto to žiaľ úplne nefunguje a zatiaľ užívatelia čelia miernemu chaosu.

Čo to znamená pre marketérov

Už sa o dosahu na facebooku písalo veľa a ešte sa asi veľa písať bude. Facebook nás ubezpečoval, že výrazné zmeny by nemali nastať, no s tými sme sa už zoznamovali pred spustením Explore Feedu. Organický dosah klesal u väčšiny stránok a marketéri sa mohli len prizerať. Takže bolo ťažké veriť tomu, že Explore Feed bol úspešný krok, a že nový formát je pre užívateľov atraktívnejší. Kým marketéri neuvidia presné čísla používanosti jednotlivých Feedov a zmenu v organike, tak asi veriť nebudú. Pre marketérov to znamená staré známe: testovanie, sledovanie výsledkov, testovanie, sledovanie a sledovanie výsledkov.

Čo na to my

Nie sme jediní, kto zaznamenal zmeny v organickom dosahu. Aj preto sme sa snažili zvýšiť reakcie a tým aj organický dosah. Veľa článkov písalo aj o klesajúcom engagemente. To sme pri niektorých klientoch zachránili určitými typmi príspevkov. Pozorne sme preto sledovali štatistiky za posledné tri mesiace pri dvoch klientoch, u ktorých je počet príspevkov a teda aj frekvencia prispievania rovnaká. 

Pri klientovi 1 sme spozorovali najnižší organický dosah v auguste (takmer o 4000 menej než je štandard), preto sme sa ho snažili zvýšiť súťažou, ktorá nám organiku v septembri zvýšila o 2000 oproti štandardu (oproti augustu o 6000). Engagement v auguste klesol na najnižšie číslo za posledný polrok. V septembri sme ho vďaka súťaži dokázali dostať späť na pôvodné čísla.

Keďže bol organický dosah tesne po zavedený Explore Feedu nejasný, tak sme ho odpozorovali v prvej polovici októbra (pred spustením EF) a v druhej polovici októbra (po spustení EF) – ako môžete vidieť v grafe nižšie. Organický dosah pred spustením EF bol takmer o 75% vyšší než po jeho spustení. V druhej polovici októbra sme síce spustili súťažný príspevok, ktorý zvyčajne prináša vysokú organiku, no tentokrát to nepomohlo. Čisla sú čísla.

 

(Dáta za mesiac október)

Pri klientovi 2 sme mali v auguste spustenú súťaž, čo zvýšilo organický dosah aj engagement. V septembri bez súťažného príspevku klesol organický dosah takmer o polovicu spolu s engagementom. V októbri sme opäť nasadili súťažný príspevok, no dosah (tak ako aj engagement) sa naďalej znižoval ( o 2000 oproti septembru).

Organický dosah pred spustením EF bol o 40% vyšší než po jeho spustení. 

 

(Dáta za mesiac október)

Nechcem týmto povedať, že súťaže sú cesta, ako dosahovať pekné čísla. Ale z praxe viem, že takýto typ príspevku čísla zvyšuje. Napriek súťažným príspevkom a príspevkom zameraných na engagement, organika po zavedení EF klesala. A ak sa čísla mierne zvýšili, tak stále dosahovali nízke hodnoty v porovnaní s predchádzajúcim mesiacmi. Takže je pravda, že Explore Feed nám zavaril, no na druhej strane, táto novinka je ešte stále v plienkach a sama som zvedavá, čo prinesie ďalší mesiac.