Veľké značky bojkotovali platenú inzerciu na Facebooku, napriek tomu však jeho MUA a reveneu rastie aj v Q2 2020. Z Pinterestu sa stáva kreatívny obchod prekonávajúci svojich konkurentov, do vrecka mu nahráva pandémia COVID-19. Prvenstvo si nenechá vyfúknuť ani Instagram, ktorý okrem “double feedu” testuje aj svoje nové e-commerce riešenie. Toto, ale aj oveľa viac sa dočítate v novom šťavnatom prehľade júnových a júlových social media noviniek. Pohodlne sa usaďte a vitajte pri čítaní nášho social džúsiku.

Ako svetové značky bojkotovali reklamu na Facebooku

Proti nenávistným komentárom, “fake news” a “deepfake” už dlhodobo bojujú platformy, ako napríklad Twitter, Reddit, Snapchat alebo Youtube. Facebook, žiaľ, v tejto záležitosti doteraz mlčal, a podľa iniciatívy ani nevyvinul adekvátne úsilie na to, aby zmiernil dopady šírenia nenávistných komentárov.

Situácia sa vyhrotila potom, čo bol v USA brutálne zavraždený George Floyd, ktorého smrť odštartovala masové protesty a celosvetovú iniciatívu #BlackLivesMatters, ako pripomienku na udalosti vystupujúce proti násiliu a rasovej neznášanlivosti. Internet následne zaplavili milióny užívateľských komentárov (vrátane komentárov kontroverzného Donalda Trumpa, ktorého už v súčasnosti Twitter opravuje a cenzuruje) vyvolávajúcich sekundárnu vlnu “online nenávisti”.

Rýchla reakcia sociálnych sietí a zavedenie automatickej cenzúry namierenej proti nenávistným prejavom a “fake news” bola kľúčová. Facebook však ako jediný nezaujal žiadne stanovisko, a tak svetovým značkám, ktoré sa taktiež potýkajú s nenávistnými komentármi v rámci svojej brand komunikácie, došla trpezlivosť. Vyhlásili Facebooku “vojnu” a na svoj protest sa na obdobie jedného mesiaca (júl 2020) rozhodli bojkotovať platenú inzerciu, ktorá je živnou pôdou Facebooku. Do iniciatívy sa zapojili veľké značky Coca Cola, Verizon, Levi’s, ale aj menej známe svetové alebo lokálne značky (na Slovensku napríklad WebSupport). Pridali ste sa aj vy?

Facebook rastie aj v Q2 2020 – pribudlo nových 100 mil. užívateľov, revenue stúpa

Napriek bojkotu inzerentov a pretrvávajúcej pandémie sa zdá, že Facebookom len tak niečo neotrasie, čo potvrdzujú aj čísla zachytávajúce jeho rast v druhom štvrťroku 2020. V najnovšej správe sa uvádza, že platforma aktuálne presahuje (so všetkými bočnými aplikáciami) základňu 3 mld. užívateľov na celom svete. Pritom len na samotnom Facebooku pribudlo v priebehu 3 mesiacov nových 100 mil. užívateľov, čím sa jeho aktuálna hodnota zvýšila na 2,7 mld. MAU (Monthly Active Users).

FB Q2 2020 (MAU)

Facebook Q2 2020 – Monthly Active Users (MAU)  | zdroj: SocialMediaToday.com

Miera nárastu hodnôt MAU sa za posledné obdobia zrýchlila, a to nielen v prípade najväčšej sociálnej siete. Globálna pandémia COVID-19, ale najmä krízové opatrenie namierené proti šíreniu nového koronavírusu nútia ľudí hľadať nové možnosti komunikácie alebo individuálneho a spoločenského rozptýlenia. Sociálne siete už na začiatku pandémie vycítili príležitosť, a preto boli počas tohto obdobia výnimočne aktívne. Môžeme si to všimnúť už len naprieč celým digitálnym priestorom, v ktorom pribudlo množstvo nových funkcionalít, platforiem a aplikácií.

FB Q2 2020 - Daily Active Users (DAU)

Facebook Q2 2020 – Daily Active Users (DAU)  | zdroj: SocialMediaToday.com

FB Q2 2020 - Revenue by Geography

Facebook Q2 2020 – Revenue by User Geography  | zdroj: SocialMediaToday.com

V prípade Facebooku však musíme vziať do úvahy aj spoločenskú kritiku, ktorej aktuálne čelí a nedôveru pri šírení a odstraňovaní “fake news” a nenávistných prejavov, čo môže mať neskôr dopad na celkovú dynamiku sociálnej siete. Twitter, Youtube, TikTok, Reddit, Pinterest, ale aj Snapchat ide príkladom, ako správne bojovať proti toxicite, rasizmu a nenávisti na sociálnych sieťach. Facebook by sa mal poučiť a prevziať zodpovednosť.

Aj Pinterest rastie v Q2 2020 – pribudlo 49 mil. nových užívateľov, revenue stúpla o 4 %

Pinterest aktuálne prekročil hranicu 400 mil. MAU (Monthly Active Users). V druhom štvrťroku 2020 na sociálnej sieti pribudlo 49 mil. nových užívateľov, čo celkovo predstavuje 416 mil. MAU. S takýmto medziročným rastom (aktuálne 39 %) prekonal aj svojich ďalších konkurentov – Facebook, Instagram, Snapchat a Twitter. Zvýšili sa aj výnosy (revenue) oproti minulému obdobiu o 4 % (najmä kvôli zvýšenému dopytu po inzercii), a pri oznámení rastu akcie Pinterestu vzrástli o neuveriteľných 25 %.

PIN Q2 2020 Monthly Active Users

Pinterest Q2 2020 Monthly Active Users (MAU) | zdroj: SocialMediaToday.com

Podľa riaditeľa Bena Silbermanna: “Ľudia v Q2 Pinterest naďalej potrebovali, a to najmä ako inšpiratívnu službu, ktorá by im pomohla sa prispôsobiť radikálnym podmienkam. Služba ich inšpirovala ako viac variť doma, budovať zeleninové záhradky, plánovať aktivity pre svoje deti a zorganizovať si svoj pracovný čas a čas na domáce cvičenie, a to je len niekoľko príkladov využívania našich služieb počas pandémie COVID-19, ktoré sme si mohli všimnúť za posledný polrok.”

PIN Q2 2020 - Revenue

Pinterest Q2 2020 Revenue | zdroj: SocialMediaToday.com

Pinterest by svoj rast mohol prekonať aj v ďalších obdobiach Q3 a Q4. Nielen vzhľadom na pretrvávajúce pandemické podmienky, ale aj na pripravovanú funkcionalitu, ktorá by z platformy mala urobiť pohodlnejšie a efektívne miesto na nákup a zábavu.

Instagram začal experimentovať s novou kartou “Shops”

Pravdepodobne ste si už aj vy všimli, že v dolnom panely aplikácie Instagramu na čas pribudlo tlačidlo zobrazujúce piktogram “tašky”, ktoré potom vzápätí o niekoľko hodín alebo dní zmizlo. Ako uvádza TechCrunch, Instagram na malom množstve užívateľov testoval novú funkcionalitu, ktorou by sa mal ešte viac priblížiť k “reálnemu zážitku” z nakupovania v aplikácii. Do platformy by mali podľa všetkého pribudnúť aj tzv. “shopping tags”, na základe ktorých sa bude ponuka produktov a služieb zobrazovať natívne v novej karte.

New Instagram Feature - Shops

Novinka – karta „Shops“ | zdroj: Instagram

Pripravovaná e-commerce novinka je len odpoveďou na celosvetovo zvyšujúci sa dopyt po tovaroch a službách počas pandémie COVID-19. Podľa najnovšieho prieskumu Adobe Analytics sa predaj v USA len za jediný deň zvýšil o 25 %. Podľa spoločnosti Emarsys sa predaj elektronických obchodov s priamym predajom v USA a Kanade medziročne zvýšil o 34 % a počet objednávok sa taktiež medziročne zvýšil o 52 %. Pripravované e-commerce novinky naprieč platformami a sociálnymi sieťami tak majú svoje opodstatnenie.

Vyráža Instagram a Youtube do konkurenčného boja s TikTokom?

Všimli ste si to aj vy? Akoby vo svete sociálnych sietí začalo platiť nové pravidlo: “Implementuj reels a môžeš všetko!” Ale žarty bokom. S narastajúcou popularitou TikToku sa veľké sociálne siete začínajú aktívne obzerať po možnostiach vlastného “reels” rozhrania, ktoré je medzi mileniálmi populárne.

Ako sme už informovali, Snapchat len nedávno verejne priznal, že sa pokúša o svoju verziu “reels”, ktorá by dokázala konkurovať TikToku a zároveň by zabránila masívnemu “úniku” mileniálov na konkurenčnú platformu. Po rovnakých možnostiach sa tak celkom prirodzene začína obzerať Instagram aj Youtube.

New Snapchat feature "Snaps"

Novinka „Snaps“ od Snapchatu | zdroje: Forbes.com

Youtube ešte v apríli 2020 prezradil, že nie je novinkou, že jeho vývojári dlhodobo pracujú na vývoji 15-sekundových videoklipov, ktoré nazývajú “Shorts”. Videoklipy by mali okrem videa obsahovať aj interaktívne prvky, ako napríklad možnosti vloženia textu, nálepiek, tagov či licencovaného hudobného podkladu. Podobnosť s funkcionalitou TikToku Youtube rázne odmietol, ale my už len z toho, čo bolo spomenuté, môžeme predpokladať, že sa pri tvorbe svojich “Shorts” nechali minimálne “inšpirovať”. 

Ako sme už z diania v social media marketingu mohli postrehnúť, najviac za zadkom horelo Instagramu, ktorý už medzičasom svoje “reels” svetu oficiálne predstavil. Ak ste už novú funkcionalitu vyskúšali a máte aj skúsenosti s používaním TikToku, určite budete súhlasiť, ak povieme, že funkcionalita je takmer identická s TikTokom, akurát len prevedená do “instagramových šiat”.

TikTok sa už k novým Instagram “reels” vyjadril, avšak asi skôr, ako podá žalobu za krádež duševného vlastníctva, bude musieť riešiť aktuálnu komplikovanú situáciu (opäť) v USA. Americký prezident Donald Trump ešte pred pár týždňami označil TikTok za kybernetickú hrozbu a rozhodol sa ho z amerického trhu vykázať. Ako sa celá situácie vyvinie, to ukáže až čas. Spomeňme si však na vykázanie a reštrikčné opatrenia voči čínskym spoločnostiam Huawei a ZTE, ktoré sa z dôsledkov trhovej vojny medzi USA a Čínou stále spamätávajú.

“Don’t make Ads. Make a New Trend” – TikTok spustil svoj business manager

TikTok predstavil svoju prvú oficiálnu business platformu, ktorá obsahuje celý rad integrovaných nástrojov, prehľadov, odkazov a tipov, ktoré značkám a spoločnostiam majú pomôcť s nasadzovaním krátkych videí pre svoje reklamné kampane. TikTok vysvetľuje: “Spustením TikTok For Business sme sa rozhodli prijať kreatívne, pozitívne a reálne okamihy, vďaka ktorým je naša komunita jedinečná, a zároveň prijať všetky riešenia, ktoré by pomohli spoločnostiam a značkám spojiť sa a rásť s našou úžasnou komunitou.”

TikTok For Business - new feature

Novinka „TikTok For Business“ | zdroj. TikTok.com

Neočakávajte však plnohodnotný performance nástroj určený na vytváranie a promovanie platenej inzercie. Slogan: “Don’t Make Ads. Make a New Trend.” je mantrou, ktorou TikTok zreteľne presadzuje svoj zámer udržať si svoju nezávislosť od platenej inzercie, a zároveň oslovuje štandardných inzerentov, aby sa začali viac orientovať na obsah a prestali vytvárať platenú reklamu, ktorá často nedokáže kvalitatívne osloviť cieľovú skupinu.

Nový business nástroj sa javí byť akýmsi interným manuálom, resp. “rukoväťou”, ako správne vytvárať obsah, komunikovať, budovať brand awareness či vytvárať a nadväzovať spolupráce s influencermi, v rámci influence marketingu. Podarilo sa nám zistiť, že ponuka business nástrojov nie je zadarmo a ich cena je pre každú spoločnosť alebo značku, podľa ich potrieb, “šitá na mieru”. Veríme, že v blízkej budúcnosti pribudne aj možnosť  vyskúšať “trial version”, do tej doby však odporúčame využiť TikTok na klasickú organickú komunikáciu, ktorá ma stále vynikajúci výtlak.

Twitter prichádza s vlastnými Stories, nazval ich “Fleets”

Populárne interaktívne formáty s platnosťou obsahu 24 hodín sa postupne stávajú súčasťou ďalšej sociálnej siete – Twitter. Po veľkom marcovom uvedení na brazílskom trhu, a májovom uvedení novinky na talianskom trhu, sa “fleets” stali súčasťou už aj indickej verzie platformy, na ktorej stále prebieha rozsiahle testovanie.

Twitter "Fleets" - New Feature

Testing novinky Twitter „Fleets“ | zdroj: SocialMediaToday.com

“Fleets”, alebo vo voľnom preklade “flotila“ alebo „niečo miznúce/mihotajúce sa” sú takmer identické s funkcionalitou stories, ktoré už poznáme zo Snapchatu, Instagramu alebo Facebooku. Základom “fleets” je statický alebo dynamický vizuál (video) orientované vertikálne a interaktívne prvky, ako sú napríklad nálepky, tagy, hashtagy alebo text. Nechýba im možnosť DM, teda priamej interakcie s príspevkami užívateľov.

Z hľadiska trhového podielu užívateľov platformy sa India, s počtom užívateľov 13 mil., umiestňuje na treťom mieste, čo pre Twitter predstavuje ideálnu strategickú pozíciu pre aktívne testovanie a zlepšovanie svojich “fleets”. Úspešnosť služby vždy závisí od jej užívateľov. Ak by sa služba ujala, už čoskoro by sme sa tak mohli dočkať “fleets” aj na našom trhu.

Všimli ste si to aj vy? Instagram testuje novinku – “Double Feed”

Možno ste sa aj vy v posledných týždňoch stali “pokusnou skupinou”, na ktorej Instagram testoval svoju pripravovanú novinku – Double Feed. Nebojte sa, nejde o ďalší “facebook explore feed”, ale o základný instagramovský feed rozdelený v rámci jednotného rozhrania na “post feed” a “stories feed”. Zámerom je užívateľom priniesť lepší prehľad a orientáciu v klasickom a stories feede sledovaných účtov. Testovanie podľa všetkého prebiehalo v dvoch etapách. 

V prvej etape Instagram testoval nové rozhranie s možnosťou prepnutia sa do samostatného prehľadu stories, ktoré boli zoradené v dlaždiciach pod sebou, čím vytvoril akýsi prehľad všetkých stories našich sledovaných účtov. Ak sme sa chceli z tohto zoznamu prepnúť späť do klasického feedu, stačilo urobiť jednoduchý swipe-up a rozhranie sa opäť rozdelilo na príspevky a príbehy.

V druhej etape prebiehal test akéhosi “rýchlejšieho náhľadu príbehov” pripomínajúce súčasné rozloženie zobrazenia hlavného feedu a príbehov, ktoré však teraz bolo rozdelené v dlaždiciach 2×4. Prehľadávanie a funkcionalita príbehov sa nezmenila a mohli ste si v nich aj naďalej listovať posúvaním sa do strán.

Instagram Double Feed - New Feature

Nová verzia Instagram „Double Feed“ | zdroj: SocialMediaToday.com

Uvítali by ste aj vy takúto novinku vo svojom Instagrame alebo ste si už “double feed” vyskúšali? Podľa všetkého testovanie stále prebieha. Dokonca aj u nás v agentúre majú kolegovia navzájom odlišné verzie feedov. Kedy a či vôbec bude testovaná nasadená, zistíme až časom.